Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oferuje kompleksowe wsparcie rynku elektromobilności. Uruchomione w tym roku nabory przyczynią się do rozwoju transportu indywidualnego i publicznego oraz kluczowego dla gospodarki - transportu ciężkiego. Inwestycje w transformację transportu wspiera przyjęta aktualizacja Krajowych ram polityki dla paliw alternatywnych w transporcie. Łączny budżet przeznaczony na te działania przekracza 10 mld zł, pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), Funduszu Modernizacyjnego i środków własnych Funduszu.
Wśród najważniejszych działań są:
Program „NaszEauto” - oferuje dotacje na zakup lub leasing samochodów elektrycznych i dostawczych. Z programu mogą korzystać osoby prywatne, przedsiębiorcy, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe i parki narodowe. Budżet programu wynosi 1,18 mld zł, a maksymalne dofinansowanie sięga 40 tys. zł dla aut osobowych i do 600 tys. zł dla większych pojazdów.
Program Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2
i N3 - wspiera zakup i leasing pojazdów zeroemisyjnych w transporcie ciężkim. Przedsiębiorcy mogą otrzymać do 750 tys. zł na jeden pojazd, w zależności od wielkości firmy. Budżet programu to 2 mld zł.
Budowa stacji ładowania dużych mocy - program o wartości 2 mld zł, w ramach którego przedsiębiorcy planują utworzenie ponad 1600 stacji ładowania oraz magazynów energii o łącznej mocy 190 MW.
Budowa/ rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy - dedykowany operatorom sieci dystrybucyjnych (OSD), z budżetem 2 mld zł, aby zapewnić odpowiednie zaplecze energetyczne dla infrastruktury ładowania.
Program Zielony Transport Publiczny - wspiera samorządy w zakupie autobusów elektrycznych, wodorowych i trolejbusów. Do tej pory dofinansowano zakup blisko 1500 pojazdów i ponad 1000 punktów ładowania, przy budżecie przekraczającym 4 mld zł.
Działania NFOŚiGW wpisują się w nową edycję Krajowych ram polityki dla paliw alternatywnych, które wyznaczają kierunki rozwoju transportu zeroemisyjnego w Polsce. Dokument zakłada, że do 2030 r. powstanie 87 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania, czyli osiem razy więcej niż obecnie.
Inwestycje w elektromobilność mają przyczynić się do redukcji emisji, poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców, a także do rozwoju nowoczesnej gospodarki opartej na zielonych technologiach.
Więcej szczegółów o poszczególnych programach dostępnych jest w pełnym artykule link
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie