Program NaszEauto cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem - od 3 lutego 2025 r. wpłynęło ponad 18,5 tys. wniosków. Niestety większość wniosków wymaga korekty.
            Wysoka liczba wniosków złożonych w ramach programu NaszEauto potwierdza popularność programu i potrzebę wsparcia w zakresie zakupu, leasingu, wynajmu zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych. Warto zwrócić uwagę, by nie popełnić błędów przy składaniu wniosków o dofinansowanie. Dzięki temu proces oceny i wypłaty dotacji będzie przebiegał sprawniej.
Najczęściej popełniane błędy
Aż 90 proc. wniosków podjętych do oceny zawiera braki, które wpływają na przedłużony proces rozpatrywania wniosków i na wypłatę samego dofinansowania. Najczęstsze błędy to:
brak podpisanej przez ubezpieczyciela polisy AC – dokumenty często nie zawierają podpisu, pieczęci lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego;
brak pełnego dowodu rejestracyjnego pojazdu – zamiast właściwego dokumentu załączane jest pozwolenie czasowe;
brak zgody współmałżonka – w przypadku braku rozdzielności majątkowej takie oświadczenie jest konieczne;
błędy techniczne w formularzu – po wprowadzeniu korekty należy przejść przez wszystkie zakładki formularza, by zaktualizować wniosek.
Uproszczenia w dokumentacji
Od 20 października 2025 r. obowiązuje zmieniony program NaszEauto, w którym rozszerzono grupę beneficjentów i pojazdów objętych dofinansowaniem, a także m.in. uproszczono proces aplikacyjny.
Jedną ze zmian jest zniesienie obowiązku załączania potwierdzenia zapłaty za polisę OC/AC oraz potwierdzenia zapłaty za opłatę wstępną. Zmiana ta pozwoli ograniczyć liczbę wniosków odrzucanych z przyczyn formalnych i usprawni proces oceny.
Przed złożeniem wniosku NFOŚiGW zachęca do zapoznania się z wymaganiami dokumentacyjnymi i staranne ich wypełnianie. Na stronie O programie – NaszEauto znajduje się wykaz wszystkich załączników do wniosku wraz ze wzorami oświadczeń i pełnomocnictw.
Aktualizacja formularza wniosków złożonych przed 20 października
Osoby, które złożyły wniosek przed wejściem w życie nowych zasad, otrzymają indywidualne powiadomienie o konieczności dokonania aktualizacji formularza. Termin na wprowadzenie zmian, naniesienie ewentualnych poprawek oraz ponowne przesłanie korekty wniosku wynosi 10 dni roboczych od dnia otrzymania wezwania przez wnioskodawcę.
Po utworzeniu korekty wniosku i wprowadzeniu zmian należy przejść kolejno przez wszystkie zakładki formularza, aby dane zostały prawidłowo zaktualizowane i przeliczone.
Informacje dostępne na stronie: https://www.gov.pl/web/nfosigw/jak-zlozyc-dobry-wniosek-w-programie-naszeauto.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie