AKTUALNOŚCI Drukuj Zapisz

Ćwiczenia w parze dla dzieci i rodziców. Joga relaksacyjna w czasach stresu i izolacji

Grafika przedstawia dwie siedzące po turecku postaci na macie
28
maja
2020

Joga słynie z właściwości terapeutycznych. Nie tylko łagodzi wiele dolegliwości zdrowotnych, poprawia postawę ciała i koordynację ruchową, ale też, co bardzo ważne, poprawia nastrój i redukuje stres, daje uczucie odprężenia.

W tym artykule przedstawimy Wam parę pozycji rozluźniających, redukujących stres. Praktykujcie je razem. Są to uniwersalne techniki, skuteczne dla osób w każdym wieku, więc Ty też na nich skorzystasz.
 
Dotyk wpływa na układ nerwowy, uspokajając go. W następstwie wzajemnego bliskiego kontaktu w mózgach i osoby dotykającej i dotykanej, rodzica i dziecka uwalniają się hormony. Jednym z nich jest oksytocyna, która wpływa na siłę więzi pomiędzy ludźmi. Nazywana też hormonem miłości, wpływa na bliskość w relacji!
 
Siad skrzyżny (Svastikasana)
 
Usiądźcie tyłem do siebie. Nogi skrzyżowane, stopy umieszczone pod kolanami, dłonie na kolanach. Zamknijcie oczy. Opierając się plecami o siebie, będziecie czuć nawzajem swój oddech. Spróbujcie dostosować do siebie rytm oddechu, spowolnić go i pogłębić.
 
Głębokie oddychanie jest skutecznym sposobem na kontrolowanie reakcji organizmu na stres. To proste ćwiczenie pomoże spowolnić akcję serca oraz obniżyć ciśnienie krwi. Możesz je stosować (i nauczyć tego dziecko) zawsze, gdy poczujesz napięcie.
 
Siad skrzyżny (Svastikasana)
 
Grafika przedstawia dwie rysunkowe postacie podczas ćwiczeń
 
 
 
Skręt tułowia w siadzie skrzyżnym (Parivritta svastikasana)
 
W tej samej pozycji sięgnij jedną ręką do nogi dziecka, drugą do własnego kolana i skręć się. Taką samą pracę wykonuje dziecko. Skręty redukują napięcie pleców, ramion i szyi. Rozciągają również poszczególne partie ciała – głównie ramiona, klatkę piersiową i biodra. Ponadto, masują organy jamy brzusznej.
 
Skłon boczny w siadzie skrzyżnym (Parsva svastikasana)
 
Sięgnij jedną ręką do ziemi i skłoń się - nie musisz sięgnąć łokciem, ważniejsze aby wydłużać oba boki ciała, nie tylko górny! Drugą reką chwyćcie się i sięgnijcie w górę. Skłony boczne uelastyczniają kręgosłup i stawy klatki piersiowej, rozciągają mięśnie boków ciała.
   
 
  
 
Siad z nogami szeroko rozstawionymi (Upavistha Konasana)
 
Usiądźcie na przeciwko siebie z nogami szeroko rozstawionymi i połączcie je - nie musicie stykać się stopami, dziecko może oprzeć stopy na Twoich łydkach/kolanach, tak abyście mogli chwycić się za ręce. Jedno z Was wykonuje skłon w przód, następnie zmiana. Pamiętajcie o prostych plecach!
Skłony w przód rozciągają mięśnie tyłów i wewnętrznych nóg, co przekłada się na elastyczność kręgosłupa.
 
Skłon i wygięcie (Adho mukha virasana i Viparita dandasana)
 
 Grafika przedstawia dwie ćwiczące kobiety
 
 
Usiądź na piętach i sięgnij rękami w przód - wyciągnij się. Dziecko kładzie się na twoich plecach i wygina w tył - chwyć je za nadgarstki i delikatnie pociągnij, aby wydłużyć jego kręgosłup. Po całym dniu sięgania w przód, miło jest się wygiąć w tył!
 
Opracowały:
Aneta Harczuk, fizjoterapeuta
Ewa Wójcik, pedagog, logopeda
Autor: Starostwo Powiatowe w Lublinie
Powrót
grafika dłoń
PORADNIK
KLIENTA
grafika koncert
Kalendarz
wydarzeń
grafika tryby
Instrukcje
załatwiania
spraw
grafika tablet
E-usługi
grafika dłonie na klawiaturze
Elektroniczna
Tablica
ogłoszeń
logo esesja
E-sesja
grafika kamera
Transmisje
z sesji
rady powiatu
grafika przybory piśmiennicze
Edukacja
w powiecie
lubelskim
grafika dłoń z długopisem
Powiatowa Rada
Pożytku publicznego
grafika młotek sędziowski
Nieodpłatna
pomoc
prawna
grafika chmury
Pogoda
grafika dokumenty i lupa
Ochrona
danych
osobowych
grafika pusta klasa
Projekty
edukacyjne
grafika logo inkubator
Inkubator
pszczelarstwa