Wybrane szlaki turystyczne

Zdjęcie Artykułu

Gmina Bełżyce

Brama cmentarna w Bełżycach fot. Urząd Gminy BełżyceSzlak czerwony to łatwa i dość dobrze oznakowana trasa o długości ok. 10 km wiodąca przez Wierzchowiska Dolne – Skrzyniec Kolonia – Stare Wierzchowiska – Wierzchowiska Górne.

Trasa tego szlaku prowadzona jest drogami asfaltowymi i polnymi. Ze względu na walory widokowe doskonale nadaje się na niedzielne wypady za miasto, szczególnie w okresie kwitnienia rzepaków i dojrzewania zbóż.

Kapliczka św. Jan Nepomucena w Skrzyńcu fot. Urząd Gminy BełżycePodróż rozpoczynamy w Bełżycach przy ul. T. Kościuszki (parking przy cmentarzu), gdzie usytuowana jest pierwsza tablica informacyjna z przebiegiem całej trasy szlaku. Po lewej stronie znajduje się zabytkowa brama cmentarna w stylu neogotyckim z roku 1914, po przeciwnej stronie drogi zobaczymy Kopiec Kościuszki usypany w 1905 r. przez mieszkańców Bełżyc. Kierując się na południe, ruszamy drogą asfaltową, wzdłuż ogrodzenia cmentarza, dalej wjeżdżamy na drogę polną. Dojedziemy do krzyża na rozstaju dróg, gdzie znajduje się kolejna tablica informacyjna. Jadąc w lewo, dotrzemy do cmentarza żydowskiego, dalej skręcamy w prawo, pod górę, dojeżdżając tym samym do punktu widokowego – najwyższego miejsca w gminie Bełżyce (241 m n.p.m.). Jadąc dalej na południe, dojedziemy do skrzyżowania dróg. Skręcając w lewo, pojedziemy do Wierzchowisk Górnych, a w prawo do Zalesia. Droga gruntowa prowadzi skrajem lasu do cmentarza wojennego z okresu I wojny światowej. Kierując się w lewo, dojedziemy do kaplicy pod wezwaniem Matki Boskiej Ostrobramskiej w Starych Wierzchowiskach. Wracając na szlak i jadąc prosto, dojedziemy do drogi asfaltowej. Na tym terenie znajduje się „Obszar chroniony siedlisk NATURA 2000”. Następnie mijając skrzyżowanie na wprost, dojeżdżamy do kapliczki św. Jana Nepomucena w Skrzyńcu.

Miejsce odpoczynku w Starych Wierzchowiskach fot. Urząd Gminy BełżyceJadąc dalej drogą asfaltową, dojedziemy do kolejnej kapliczki przedstawiającej postać św. Huberta – patrona myśliwych. Na skrzyżowaniu dróg skręcamy w prawo i drogą asfaltową jedziemy przez wieś i rzekę Skrzyniczankę. Jadąc dalej drogą polną dojedziemy do rozstaju dróg, gdzie jest kolejna tablica informacyjna, a za nią, kilka kroków dalej w zagajniku brzozowym wznosi się urokliwa kapliczka Chrystusa Dobrego Pasterza. Jesteśmy na wysokości 224 m n.p.m., w miejscu gdzie zbiegają się trzy krainy geograficzne: Kotlina Chodelska, Wzniesienia Urzędowskie i Równina Bełżycka. Jadąc w prawo, dotrzemy na zasłużony odpoczynek, korzystać możemy z altany i grilla. Dalej droga biegnie wzdłuż lasu i ogrodzenia szkoły podstawowej, po czym skręca w kierunku wsi. Przed skrzyżowaniem i budynkiem remizy OSP, po lewej stronie warto zauważyć bardzo stary, drewniany krzyż z lat międzywojennych. W centrum wsi skręcamy w prawo i dojedziemy do kolejnego skrzyżowania. Na końcu trasy dotrzemy do drogi biegnącej z Bełżyc do Borzechowa. Tutaj znajduje się już ostatnia tablica informacyjna z przebiegiem szlaku stanowiąca jednocześnie jego koniec.